Pilotażowa realizacja innowacyjnej ścieżki kształcenia obejmującej znaczny komponent zespołowych zajęć projektowych we wczesnej fazie studiów.
Jedną z istotnych innowacji w kształceniu inżynierów jest zmiana ogólnej struktury programu studiów, tzn. sekwencji podstawowych komponentów tego programu. Tradycyjnie, program studiów inżynierskich rozpoczyna się od zestawu przedmiotów podstawowych (matematyka, fizyka, itp.), stanowiących „fundament” dla przedmiotów bezpośrednio związanych z kierunkiem studiów – podstawowych i bardziej specjalistycznych. Alternatywna struktura programu studiów przewiduje, że głównym elementem tego programu na pierwszym roku (najczęściej na pierwszym semestrze) jest realizowany w kilkuosobowych zespołach „prawdziwy” projekt inżynierski, często integrujący różne kierunki studiów (np. wykonanie prostego robota). Równolegle prowadzone są inne zajęcia, także o charakterze teoretycznym (matematyka, fizyka), jednakże początkowo (na pierwszym semestrze) w dość ograniczonym wymiarze, z ukierunkowaniem na aspekty aplikacyjne zdobywanej wiedzy.
Celem zadania jest opracowanie koncepcji tego typu kształcenia na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW, przygotowanie programu studiów I stopnia o profilu ogólnoakademickim zgodnie z tą koncepcją oraz jego pilotażowa realizacja.
Realizację zadania podzielono na trzy etapy:
Etap 1: Opracowanie założeń dotyczących nowego innowacyjnego programu kształcenia
1. W ramach przeprowadzonych działań odbędzie się dyskusja na Wydziale, z udziałem interesariuszy zewnętrznych, dotycząca „włączenia” eksperymentalnego programu w ofertę dydaktyczną Wydziału. Rozpatrywane byłyby:
Efektem prac będzie również sformułowanie wytycznych dla opracowania nowego innowacyjnego programu kształcenia.
Etap 2: Opracowanie nowego innowacyjnego programu kształcenia o profilu ogólnoakademickim na poziomie studiów I stopnia
1. Opracowanie programu kształcenia, co objęłoby:
Opisane wyżej działania zostaną poprzedzone odbyciem przez kilku pracowników i doktorantów Wydziału zorganizowanych na poziomie Uczelni (CZIiTT) wysoko specjalistycznych szkoleń dotyczących innowacyjnych form kształcenia, a także wizyt studyjnych w ośrodkach prowadzących kształcenie o charakterze podobnym do planowanego do realizacji na WEiTI.
2. Przygotowanie realizacji nowych modułów, w tym wyposażenie laboratoriów, w których realizowane będą projekty, w niezbędne oprzyrządowanie oraz opracowanie materiałów dydaktycznych.
Etap 3: Uruchomienie innowacyjnego programu kształcenia i jego realizacja
1. Uruchomienie i realizacja pilotażowego programu, w tym zakup niezbędnych materiałów do realizacji zadań projektowych.
2. Określenie – na podstawie wyników przeprowadzonego pilotażu i wniosków z analizy tych wyników – planów wdrażania opracowanego modelu kształcenia w szerszej skali (na innych kierunkach studiów), bądź – w przypadku ogólnie mało satysfakcjonujących doświadczeń – planów wykorzystania w inny sposób efektów wykonanych prac.
3. Upowszechnienie informacji o projekcie i jego wynikach na PW i – m.in. w formie publikacji i wystąpień konferencyjnych – na szerszym forum (także międzynarodowym).
Ze względu na wysoce innowacyjny charakter przedsięwzięcia opisany wyżej zakres realizowanych prac może ulec korekcie wynikającej z analizy rezultatów osiągniętych w początkowych etapach realizacji zadania.