NERW 2 PW | Zadanie 34

Dostosowanie kształcenia na kierunku Ekonomia do potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego

Celem projektu jest opracowanie materiałów dydaktycznych do zmodernizowanych programów kształcenia na  studiach drugiego stopnia o profilu praktycznym prowadzonych na kierunku Ekonomia w Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych Politechniki Warszawskiej (zatwierdzonych Uchwałą Senatu nr 95/L/2021 z dnia 21/04/2021). Zmiany polegające na utworzeniu nowej specjalności Finanse i rachunkowość oraz na zmianie nazwy specjalności Ekonomia menadżerska na Ekonomię biznesu i uaktualnieniu programu studiów na tej specjalności miały na celu unowocześnienie oferty dydaktycznej i dostosowanie jej do nowych wyzwań w obszarze kształcenia praktycznego, w tym lepsze dostosowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych absolwentów kierunku Ekonomia do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy. Z obserwacji aktualnej sytuacji na rynku pracy wynika, że wciąż brakuje na nim specjalistów z zakresu finansów i rachunkowości, którzy oprócz wiedzy z ekonomii, dysponują także wiedzą finansową. Specjalność Finanse i rachunkowość jest dedykowana dla studentów, którzy pragną rozwijać swoje umiejętności w tym zakresie. Uruchomienie specjalności na studiach II stopnia umożliwia również kontynuację kształcenia absolwentom studiów licencjackich I stopnia, na których specjalność Finanse i rachunkowość cieszy się dużą popularnością. Poza tym poszerzenie oferty o nową specjalność na studiach drugiego stopnia jest zgodne z oczekiwaniami studentów. Potrzeby te zostały potwierdzone wynikami przeprowadzonego wśród studentów II i III roku badania ankietowego (listopad 2020 rok).

Program specjalności Finanse i rachunkowości obok wspólnych dla całego kierunku przedmiotów podstawowych i kierunkowych, nastawiony jest na pozyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu nowych przedmiotów specjalnościowych: sprawozdawczości finansowej, rachunkowości budżetowej, audytu i kontroli zarządczej w jednostkach gospodarczych, controllingu i rachunkowości zarządczej, funduszy UE, finansów gospodarstw domowych. Nabyta wiedza i uzyskane podczas praktyki zawodowej umiejętności otwierają przed absolwentami szanse tworzenia miejsc pracy lub podejmowania pracy w gospodarce w dziedzinie wymagającej odpowiednich kwalifikacji. Profil praktyczny tej specjalności pozwala zdobyć nie tylko wiedzę teoretyczną, lecz również umiejętności praktyczne, niezbędne dla osób na stanowiskach związanych z finansami i księgowością. Wprowadzenie nowej specjalności jest w pełni skorelowane z kształceniem na kierunku Ekonomia i wpisuje się w kierunkowe efekty uczenia się.  Efekty uczenia się w obszarze wiedzy, umiejętności i kompetencji, właściwe dla przedmiotów podstawowych i kierunkowych pozostają nie zmienione.  Natomiast efekty uczenia się - efekty wynikające z wprowadzanych nowych przedmiotów specjalnościowych są przypisane do istniejących efektów kierunkowych na studiach II stopnia. Z kolei na potrzebę uaktualnienia programu kształcenia w ramach specjalności Ekonomia biznesu zwracali  uwagę pracodawcy w ramach prowadzonych z nimi konsultacji i spotkań

 

Cele projektu:

̶            dostosowanie treści kształcenia do potrzeb rynku pracy, poprzez wprowadzenie do programu studiów na kierunku Ekonomia nowych przedmiotów  specjalnościowych,

̶            wzmocnienie praktycznych elementów nauczania,

̶            zwiększenie udziału przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego w projektowaniu procesu kształcenia.

 

Cele szczegółowe:

̶            wdrożenie nowych programów kształcenia dla studiów stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku Ekonomia,

̶            przygotowanie materiałów dydaktycznych do nowych przedmiotów specjalnościowych.

 

Rozwiązywane problemy:

̶            ułatwienie startu zawodowego osobom kończącym studia, w wyniku zwiększenia ich kompetencji cenionych przez pracodawców,

̶            poprawa ekonomicznych losów absolwentów,

̶            inspiracja i popularyzacja zmian w procesie kształcenia wśród kadry akademickiej, podnoszenie poziomu prowadzonych zajęć dydaktycznych,

̶            zacieśnienie współpracy Kolegium w zakresie kształcenia z otoczeniem społeczno-gospodarczym regionu.

 

Kontakt:

Piotr Urbanek; email: piotr.urbanek@pw.edu.pl

Marlena Dobaczewska; email: marlena.dobaczewska@pw.edu.pl