KURS Z ZAKRESU INNOWACYJNYCH FORM KSZTAŁCENIA

Zadanie 44 – Kompetentny wykładowca

 

 

Opis kursu

Kurs dotyczy wdrożenia nowoczesnych form kształcenia w aktualny proces dydaktyczny.

W skład szkolenia wchodzą następujące etapy:

  • etap I – cykl warsztatów przygotowująco-uzupełniających z umiejętności miękkich niezbędnych w procesie dydaktycznym,
  • etap II – praktyczne zastosowanie uzyskanych umiejętności w trybie learning-by-doing pod nadzorem instruktorów z zespołu INFOX podczas realizacji projektu z grupami studenckimi (na jednego uczestnika szkolenia przypadać będzie jeden instruktor z zespołu INFOX oraz jedna grupa studencka).

Kurs zaplanowano dla 5 grup uczestników:

I. edycja kursu: 9-10, 16-17, 23-24.03.2019 r. (tryb weekendowy)

II. edycja kursu: 8-12.07.2019 r. (tryb intensywny)

III. edycja kursu: 23-27.09.2019 r. (tryb intensywny)

IV. edycja kursu: 3-7.02.2020 r. (tryb intensywny)

V. edycja kursu: 7-8.03, 17, 20.07, 7-8.11.2020 r. (tryb weekendowy)

Cel kursu Wdrożenie  innowacyjnych form kształcenia w dydaktykę
Prowadzący Członkowie Rektorskiego Zespołu ds. Innowacyjnych Form Kształcenia INFOX
Czas trwania 42 godziny lekcyjne kursu + 5 godzin indywidualnego tutoringu
(1godzina lekcyjna = 45 min)
Miejsce Centrum Zarządzania innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej
Zakres kursu

ETAP I – 42 godziny lekcyjne

Cykl warsztatów złożonych z modułów przekazujących praktyczną wiedzę na temat innowacyjnych metodyk kształcenia. Kurs prezentuje Problem Based Learning, czyli podejście do uczenia przez praktykę i przedstawia przykłady wprowadzenia tego rodzaju nauczania na Politechnice Warszawskiej.

W szczególności omawiana jest metoda Design Thinking jako sposób pracy grupowej mający doprowadzić do tworzenia kreatywnych rozwiązań dla dedykowanej grupy odbiorczej.

Kurs prezentuje także zastosowanie Gamifikacji i Blended Learning w edukacji, czyli wprowadzenie elementów rywalizacji i zdalnej pracy do procesu nauczania.

W celu rozwinięcia, wśród uczestników kursu, umiejętności prowadzenia projektowych grup studenckich przedstawione zostaną zagadnienia tutoringu i relacji w zespole projektowym.

Podczas praktycznych całodziennych warsztatów uczestnicy będą mieli okazję wykorzystać metodę Design Thinking do analizy rzeczywistego zagadnienia i szybkiego zaprojektowania rozwiązania. Przećwiczą też używanie narzędzi informatycznych przydatnych w pracy grupowej oraz przeprowadzą analizę aspektów biznesowych związanych z wprowadzaniem nowych metod nauczania do dydaktyki.

ETAP II – 5 godzin zajęć z trenerem

1.      Opracowanie indywidualnego sposobu wdrożenia technik poznanych w I etapie kursu - praca z trenerem

2.      Przeprowadzenie zajęć ze studentami z wykorzystaniem nabytych umiejętności.

3.      Konsultacja z trenerem dotycząca przeprowadzonych zajęć.

Szczegółowy program kursu jest dostępny TU.

Uzyskane kompetencje
  • Projektowanie innowacyjnych rozwiązań metodą DT
  • Umiejętność implementacji nowoczesnych form kształcenia w zajęciach dydaktycznych.
Wymagania względem uczestników projektu

Uczestnicy projektu zobowiązani są do:

  1. Udziału w przynajmniej 80% zajęć
  2. Przeprowadzenia zajęć ze studentami (po ukończeniu kursu) z wykorzystaniem zdobytych umiejętności. Zajęcia należy przeprowadzić jeszcze podczas trwania projektu.
  • Spełnienie tego warunku należy udokumentować np. w sylabusie, karcie egzaminacyjnej, etc.

 

Przykładowe propozycje tekstu do umieszczenia np. w sylabusie:

 „Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia.”

Dokument wydawany po zakończeniu kursu Uczestnicy, którzy udokumentują spełnienie powyższych wymagań otrzymają zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Formatka do pobrania w wersji PDF