NERW 2 PW | Zadanie 9

Opracowanie i uruchomienie nowego kierunku studiów Elektromobilność

Celem zadania jest opracowanie i uruchomienie nowego kierunku studiów Elektromobilność na poziomie inżynierskim i magisterskim na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej. W ramach zadania planowane jest przygotowanie programu i planu studiów I i II stopnia, przygotowanie materiałów dydaktycznych do nowych, nieprowadzonych dotychczas na Wydziale przedmiotów, opracowanie skryptów do przedmiotów w tym instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych oraz modyfikacja materiałów dydaktycznych z wybranych przedmiotów już istniejących a będących istotnym uzupełnieniem nowo opracowywanych treści.

 

Dynamiczny rozwój szeroko rozumianej elektromobilności obserwowany jest obecnie w wielu krajach wysoko uprzemysłowionych takich jak: USA, Norwegii, Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii. Kraje te wprowadziły szereg zachęt i udogodnień mających przyspieszyć faktyczny rozwój elektromobilności. Między innymi wprowadzono zachęty finansowe dla nabywców samochodów elektrycznych oraz wprowadzono ograniczenia dotyczące wjazdu pojazdom z silnikami spalinowymi do centrów dużych miast. Na osiągnięcie sukcesu w tym obszarze wpływ mają nie tylko czas i czynniki natury technicznej oraz ekonomicznej, ale i odpowiednio wykształceni ludzie. Jak podaje Automotive Engineering z października 2009 amerykańskie i niemieckie uczelnie techniczne w szybkim tempie wprowadzają elektrotechnikę samochodową w swoich programach studiów, bo brakuje fachowców z tej dziedziny w przemyśle samochodowym i w jego zapleczu. Spośród wielu na uwagę zasługuje program studiów obejmujący tematykę pojazdów elektrycznych, realizowany w (wiodącym z obszaru nauczania technik samochodowych w USA i na świecie) Michigan Technological University. Wprowadzenie studiów I i II stopnia w obszarze Elektromobilności bardzo dobrze wpisuje się zarówno w światowe trendy w tym zakresie jak i strategiczny obszar polityki gospodarczej i naukowej Państwa. Zagadnienia powiązane z tym obszarem gospodarki są realizowane w ramach wielu kierunków studiów, natomiast nie ma jak dotąd holistycznego i zintegrowanego podejścia do tych zagadnień w ramach kształcenia politechnicznego nie tylko na Politechnice Warszawskiej, ale również na innych uczelniach krajowych. Integracja kształcenia w obszarze Elektromobilności wymaga uwzględnienia poza podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi elektrotechniki, elektroniki, automatyki i informatyki, takich zagadnień jak maszyny i napędy przekształtnikowe pojazdów elektrycznych, elektrochemiczne magazyny energii, mechanika ruchu pojazdów, inteligentne systemy elektroenergetyczne (Smart Grids) i odnawialne źródła energii, technika mikroprocesorowa i systemy komunikacyjne, systemy sensoryczne, w tym związane z analizą i przetwarzaniem obrazów, oraz metody sztucznej inteligencji, i inne. Coraz więcej firm o zasięgu międzynarodowym przenosi centra R&D do Polski i poszukuje specjalistów z obszaru automotive. Przykładami dużych światowych graczy obecnych rynku są firmy Delphi oraz AVL, projektujące systemy napędowe, układy elektroniczne, oraz systemy bezpieczeństwa dla pojazdów. Przygotowanie specjalisty do pracy w tym obszarze wymaga w chwili obecnej podjęcia studiów na dwóch lub trzech kierunkach typu elektrotechnika, elektronika, informatyka czy automatyka i robotyka, przy czym z każdego z tych kierunków tylko część zagadnień odpowiada wymaganemu profilowi absolwenta. Stąd zachodzi potrzeba stworzenia dedykowanego kierunku studiów Elektromobilność. Efektem kształcenia w tej dziedzinie będzie nie tylko wprowadzenie na rynek wysokiej klasy specjalistów, ale również powstanie wielu nowych przedsiębiorstw innowacyjnych tworzących rozwiązania dla rosnącego w siłę przemysłu elektromobilności, co w konsekwencji pozwoli na przyrost dobrze opłacanych miejsc pracy.

Główny zakres realizowanych zadań będzie skupiony, poza opracowaniem programu, na przygotowaniu materiałów dydaktycznych do nowo utworzonych kursów oraz modyfikacji istniejących materiałów w kontekście ich zgodności z technologiami Automotive i Electromobility. Przykładem są maszyny elektryczne, które dla zastosowań przemysłowych mają inną konstrukcję i nieco inne cechy, niż dla zastosowań w napędach trakcyjnych i należy skupić się bardziej na tych drugich i odpowiednio zorientować wykład i zajęcia laboratoryjne pod zagadnienia badania i projektowania maszyn do zastosowań mobilnych.