Warsztaty Technika i wyrazistość mowy z elementami wsparcia logopedycznego

Zadanie 44 – Kompetentny wykładowca

Technika i wyrazistość mowy z elementami wsparcia logopedycznego
Opis kursu

Założeniem warsztatów jest:

  • diagnoza logopedyczna [moduł 1] z oceną wpływu pozycji głowy i postawy ciała na głos; 
  • profilaktyka oddechu [moduł 2] połączona z oceną przyczyn powstałych zaburzeń głosu, w tym wpływu stresu na głos. Moduł kończą techniki pracy z ciałem z wykorzystaniem relaksacji wskazanymi metodami (oddychanie pudełkowe, treningi relaksacyjne);
  • znajomość cech prozodycznych mowy [moduł 3]- diagnoza logopedyczna uczestnika i wskazanie ćwiczeń emisyjnych i ich zastosowanie;
  • uzyskanie prawidłowej pozycji spoczynkowej, języka w celu uzyskania normatywnej realizacji głosek [moduł 4 praktyka mówcy] to praca z labiogramami, rentgenogrami, palatogramami głosek polskiego systemu językowego w celu uzyskania prawidłowej pozycji języka do realizacji poszczególnych głosek;
  • higiena i profilaktyka głosu [moduł 5 lepiej zapobiegać niż leczyć] to zalecenia jak dbać o głos, by uniknąć dysfonii/afonii;
  • zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce [moduł 6- Orator].
Cel kursu Podniesienie kompetencji Nauczycieli Akademickich - osób intensywnie wykorzystujących głos w pracy zawodowej - w zakresie techniki i wyrazistości mowy.
Prowadzący Karina Szafrańska (firma Softronic)
Czas trwania

6 spotkań po 2 godziny lekcyjne

w sumie 12 godzin lekcyjnych

(1 godzina lekcyjna = 45 minut)

Terminy kursów

Warsztaty zaplanowano dla maksymalnie 6 grup uczestników:

Grupa nr 1: czwartki (21.04, 28.04, 5.05, 19.05, 26.05, 2.06) w godz. 8:30-10:00 (warsztaty realizowane stacjonarnie)

Grupa nr 2: czwartki (21.04, 28.04, 5.05, 19.05, 26.05, 2.06) w godz. 10:15-11:45 (warsztaty realizowane stacjonarnie)

Grupa nr 3: czwartki (21.04, 28.04, 5.05, 19.05, 26.05, 2.06) w godz. 12:00-13:30 (warsztaty realizowane stacjonarnie)

Grupa nr 4: piątki (22.04, 6.05, 12.05 - czwartek, plan zajęć piątkowych, 20.05, 3.06, 10.06) w godz. 8:30-10:00 (warsztaty realizowane stacjonarnie)

Grupa nr 5: piątki (22.04, 6.05, 12.05 - czwartek, plan zajęć piątkowych, 20.05, 3.06, 10.06) w godz. 10:15-11:45 (warsztaty realizowane stacjonarnie)

Grupa nr 6: piątki (22.04, 6.05, 12.05 - czwartek, plan zajęć piątkowych, 20.05, 3.06, 10.06) w godz. 12:00-13:30 (warsztaty realizowane stacjonarnie)

Miejsce (kursy stacjonarne) Centrum Zarządzania innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej
Kursy online (w okresie trwania epidemii)

Szkolenie realizowane online będzie wyglądało w taki sposób, że uczestnicy będą widzieli na swoim ekranie wykładowcę oraz aplikację MS Teams, na której trener będzie pokazywał wszystkie kroki kursu.

To okno uczestnicy będą mogli powiększyć, tak że widoczność może być lepsza niż na ekranie z rzutnika podczas szkolenia stacjonarnego. Tak jak na zwykłym szkoleniu w dowolnym momencie mogą Państwo zapytać trenera lub poprosić o pomoc.

Wykaz minimalnych wymagań technicznych przy realizacji szkolenia w trybie online
  • stałe łącze internetowe oraz komputer wyposażony w kamerkę i mikrofon,
  • miejsce w zasięgu stanowiska komputerowego do wykonywania ćwiczeń np. na stojąco.
Program kursu Program
Zakres kursu

Minimalny zakres warsztatów:

1)    ćwiczenia: aparatu oddechowego; usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych; emisyjne i rezonansu,

2)    ćwiczenia wymowy samogłosek ustnych, samogłosek nosowych oraz spółgłosek zwartych, szczelinowych, zwartoszczelinowych i półotwartych,

3)    ćwiczenia indywidualne z logopedą korygujące niewyrazistości wymowy, dopasowane do indywidualnych potrzeb uczestnika,

4)    ćwiczenia dykcyjne w grupie,

5)    ćwiczenia doskonalące akcent w języku polskim,

6)    ćwiczenia z tekstem.

Uzyskane kompetencje

 

Po ukończonym kursie uczestnicy uzyskają wiedzę z zakresu:

  • właściwego, świadomego i celowego używania techniki podparcia oddechowego,
  • umiejętności operowania głosem,
  • optymalnego wykorzystania możliwości i umiejętności  głosowych w pracy akademickiej z audytorium i w efekcie osiągania założonych celów edukacyjnych
  • stosowania profilaktyki, rozpoznawania i eliminowania czynników powodujących zaburzenia i choroby narządu głosowego.
Wymagania względem uczestników projektu

Uczestnicy projektu zobowiązani są do:

  1. Udziału w przynajmniej 80% zajęć
  2. Przeprowadzenia zajęć ze studentami (po ukończeniu kursu) z wykorzystaniem zdobytych umiejętności. Zajęcia należy przeprowadzić jeszcze podczas trwania projektu.

Spełnienie tego warunku należy udokumentować np. w sylabusie, karcie egzaminacyjnej, oświadczeniu uczestnika etc.

 

Przykładowa propozycja tekstu do umieszczenia np. w sylabusie:

„Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem technik wyrazistości mowy”

 

Dokument wydawany po zakończeniu kursu Uczestnicy, którzy udokumentują spełnienie powyższych wymagań otrzymają zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.