Zadanie 16
Unowocześnienie kształcenia na kierunku informatyka (I i II st.) - utworzenie nowych specjalności wraz z wprowadzeniem nowoczesnych metod dydaktycznych
Celem zadania jest unowocześnienie programu kształcenia informatyki na studiach I i II stopnia przez wprowadzenie do niego treści pożądanych z punku widzenia rozwoju gospodarczego i społecznego oraz zwiększenie zaangażowania studentów w jego realizację przez rozszerzenie stosowania nowych form kształcenia. Program kształcenia kładzie z jednej strony nacisk na stworzenie solidnych podstaw teoretycznych i praktycznych umożliwiających sprawne opanowanie nowych technologii, narzędzi i rozwiązań, zwłaszcza wykorzystujących sztuczną inteligencję oraz z drugiej strony na pozyskanie kompetencji „miękkich”, w szczególności związanych ze współdziałaniem w grupie oraz komunikacją z użytkownikami.
Strukturę programu kształcenia wyznacza pięć specjalności oraz wspólny rdzeń kierunku. Są to: Inżynieria oprogramowania, Media cyfrowe, Systemy informacyjne i decyzyjne, Systemy wbudowane i Internet rzeczy (IoT) oraz Sztuczna inteligencja i analiza danych.
Program zakłada wykorzystanie nowoczesnych metod i form kształcenia oraz innowacyjnych materiałów dydaktycznych, a także zwiększenie współpracy z gospodarką, przemysłem i administracją, w ramach czwartej rewolucji przemysłowej.
W efekcie realizacji programu absolwenci studiów na kierunku informatyka posiadać będą solidne podstawy teoretyczne, ścisłą wiedzę techniczną i umiejętności w obszarach informatyki i jej zastosowań, najistotniejszych z punktu widzenia potrzeb rozwojowych kraju, jak również tzw. umiejętności miękkie, takie jak właściwa identyfikacja złożonych problemów, umiejętności twórczego myślenia, pracy zespołowej, organizacji czasu, refleksji i wyciągania wniosków i ich przekonującej prezentacji, oraz rozpoznawanie potrzeb, ograniczeń i wymagań użytkowników rozwiązań informatycznych.
ENGLISH VERSION:
The aim of the task is to modernize the Computer Science Education Program (CSEP) at first and second cycle through the introduction of content desirable by national economy and social development as well as to increase students' engagement through the use of new forms of education. On the one hand side, the curriculum puts emphasis on creating a solid theoretical and practical basis enabling mastering of new technologies, tools and solutions, especially using artificial intelligence; and on the other hand acquiring "soft" competences, in particular related the teamwork communication with users.
The CSEP structure is determined by five specialties and a common core of the field of study. These are: Software Engineering, Digital Media, Information and Decision Systems, Embedded Systems and Internet of Things, and Artificial Intelligence and Data Analysis.
The program assumes the use of modern methods and forms of education as well as innovative didactic materials, as well as an increasing interaction with the business, industry and administration as part of the fourth industrial revolution.
CSEP graduates will have solid theoretical foundations, deep technical knowledge and skills in the areas of computer science and its applications vital for the country development needs, as well as the soft skills, such as identification of complex problems, creative thinking, teamwork, time management, drawing conclusions and their convincing presentation, and also the ability to recognize users’ needs and requirements.