Zadanie 20
Opracowanie programu kształcenia dla kierunku Biogospodarka dla studiów II stopnia
Cel zadania:
W roku akademickim 2016/2017 uruchomiono na Wydziale Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska międzyuczelniane, interdyscyplinarne studia I stopnia na kierunku Biogospodarka. Planowane ukończenie tych studiów przez pierwszych absolwentów tego kierunku będzie przypadać na 2020 rok. Do tego czasu władze wydziału planują opracować program kształcenia dla II stopnia studiów na kierunku Biogospodarka, o profilu związanym z biogospodarką środowiskową.
Celem głównym zadania jest podniesienie kompetencji 30 studentów uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym na nowym kierunku magisterskim BIOGOSPODARKA (BG), odpowiadającym potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa. Zadanie obejmuje swoim zakresem merytorycznym działania włączające pracodawców i dostosowanie i realizację programu kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych. Realizacja zdania umożliwi ukierunkowanie kształcenia studentów na poznanie nowych technologii i pomocy doradczej ze strony otoczenia gospodarczego oraz da możliwość wspierania, kreowania wiedzy i świadomości innowacyjnej przez przyszłych pracodawców.
Rynek biogospodarki jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów przemysłu. Dlatego niezbędny jest monitoring programu studiów poprzez włączenie do ich tworzenia, opiniowania, modyfikacji i realizacji przedstawicieli przemysłu.
Zakres zadania:
Działanie 1 - Opracowanie wybranych przedmiotów we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym nowego kierunku kształcenia
BIOGOSPODARKA będzie nowym kierunkiem studiów, podejmującym zagadnienia związane ze zrównoważonym gospodarowaniem zasobami biomasy, bioenergetyką, wytwarzaniem produktów z surowców odnawialnych, przy uwzględnieniu zasad zrównoważonego rozwoju i gospodarki obiegu zamkniętego (circular economy).
W celu lepszego dostosowania absolwenta do rynku pracy niezbędne jest uwzględnienie nowych rozwiązań proponowanych i opracowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Podjęte będzie zatem działanie polegające na opracowaniu, przez kadrę dydaktyczną we współpracy z pracownikami z otoczenia społeczno-gospodarczego, praktycznych elementów programu kształcenia wybranych przedmiotów. Planuje się opracowanie sylabusów dla przedmiotów kierunkowych i specjalistycznych w zakresie zajęć wykładowych, seminariów, ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych. Szczególna uwaga położona będzie na wprowadzenie innowacyjnych form kształcenia, rozwijających kreatywność, umiejętności pracy w zespole (w tym kierowanie zespołem, organizacja pracy, motywacja i odpowiedzialność) oraz podnoszących świadomość związaną z odpowiedzialnością społeczną.
Działanie 2 - Realizacja nowego programu kształcenia z udziałem otoczenia społeczno-gospodarczego
Dokumentacja z działania 1, posłuży do prowadzenia zajęć ze studentami. Do zajęć objętych wsparciem zostaną zaproszeni praktycy, przedstawiciele zakładów pracy. Zadanie to będzie trwało przez 3 semestry i obejmie cały cykl kształcenia jednego rocznika studentów.
Projekt przewiduje na kierunku Biogospodarka zajęcia o charakterze warsztatowym (laboratoria technologiczne) i projektowym, prowadzone przez przedstawicieli pracodawców. Zajęcia prowadzone przez przedstawicieli przedsiębiorstw będą nadzorowane przez pracowników dydaktycznych uczelni.
Absolwent studiów będzie magistrem przygotowanym do rozwiązywania problemów projektowania i funkcjonowania urządzeń, procesów i systemów niezbędnych w praktyce przemysłowej.
Nazwa jednostki odpowiedzialnej za realizację zadania:
Wydział Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska
Koordynator zadania: dr hab. inż. Monika Żubrowska-Sudoł, prof. PW
Tel.: 0-22 234 72 29, e-mail: monika.sudol@pw.edu.pl