Zadanie 3

Wzmocnienie praktycznego kształcenia inżynierów na Wydziale Elektrycznym

Prace nad projektem rozpoczyna przygotowanie katalogu potencjalnych projektów wraz ze szczegółowym opisem każdej propozycji. Opis każdego projektu, który znajdzie się w tym katalogu będzie stanowił zbiór wszelkich informacji niezbędnych do rozpoczęcia projektowania. Zbiór ten będzie zawierał opis środowiska, w którym ma funkcjonować opracowane rozwiązanie, założenia projektowe zdefiniowane przez podmiot zewnętrzny (potencjalny użytkownik danego rozwiązania) oraz wymagania odnośnie terminu realizacji oczekiwanego przez zleceniodawcę na poziomie prototypu. Uzupełnieniem opisu będzie zdefiniowana procedura odbioru danego rozwiązania zawierająca proponowany cykl badań i testów końcowych. Katalog ten będzie sukcesywnie uzupełniany w trakcie zarówno trwania projektu jak i po jego zakończeniu. Przygotowana na wstępnym etapie struktura katalogu powinna ułatwić jego sukcesywne uzupełnianie o nowe propozycje.

Kolejnym krokiem w realizacji projektu jest opracowanie struktury funkcjonalnej laboratorium. W wyniku prowadzonych prac powstanie szczegółowy program laboratorium wraz z zasadami jego prowadzenia i zaliczania. W programie tym będą zdefiniowane jednoznacznie wymagania wstępne jakie stawiane będą studentom pragnącym zapisać się na ten rodzaj zajęć dydaktycznych. Przygotowana struktura funkcjonalna będzie uwzględniała specyficzne wymagania jakie obowiązują na trzech kierunkach kształcenia jakie prowadzone są na Wydziale Elektrycznym PW tzn. Elektrotechnice, Automatyce i Robotyce oraz Informatyce. Całość programu wraz z towarzyszącymi mu dokumentami porządkowymi będzie poddana pod opiniowanie wydziałowej komisji ds. Programów Kształcenia oraz finalnie będzie musiała uzyskać akceptację Rady Wydziału.

Po uzyskaniu wstępnej akceptacji komisji RW ds. Programów Kształcenia rozpoczęte zostaną prace nad opracowaniem struktury sprzętowej, jej kompletacją i uruchomieniem. W wyniku prowadzonych prac powstanie sprzętowa część laboratorium dostosowana do realizacji czterech typów projektów: o charakterze programistycznym, pomiarowo - konstrukcyjnym, badawczym oraz systemowym. Zostanie skompletowane i uruchomione potrzebne wyposażenie zarówno od strony komputerowej jak i wspomagającej proces szybkiego prototypowania uwzględniający najnowsze trendy np. druk 3D. Większość składników materialnych wykorzystywanych w budowanym laboratorium będzie pochodziła z istniejących zasobów, brakujące elementy zostaną zakupione ze środków własnych jednostki.

Kolejny etap prac dotyczy opracowania materiałów dydaktycznych będących formą uniwersalnego przewodnika dla studentów pokazującego kolejność i sposób realizacji zadań w ramach wybranego projektu. Przewodnik ten będzie zawierał niezbędne kompendium wiedzy konstrukcyjno – programistycznej oraz badawczej, z której studenci będą mogli korzystać w trakcie realizacji zadania. Zamierza się opracować kilka wersji takiego przewodnika dedykowanego wybranym grupom projektów. Na etapie wstępnym, przewiduje się opracowanie 4 wersji przewodnika dedykowanego projektom o charakterze programistycznym, pomiarowo - konstrukcyjnym, badawczym oraz systemowym.

Po opracowaniu i skompletowaniu struktury sprzętowej laboratorium, kolejnym etapem jest konsolidacja i kompletacja struktury programistycznej CAD wykorzystywanej w procesie projektowym. Do najistotniejszych zadań będzie należało opracowanie i przystosowanie do potrzeb studentów dedykowanego oprogramowania do procesów projektowania i symulacji modeli urządzeń. W niektórych wypadkach będzie konieczne przygotowanie nowych interfejsów użytkownika uwzględniających specyfikę poszczególnych typów projektów.

Istotnym elementem przygotowanego projektu jest uruchomienie opracowanego laboratorium w wersji testowej dla czterech typów projektów z udziałem wybranej grupy studentów reprezentujących trzy kierunki kształcenia i cztery typy realizowanych projektów. W zadaniu tym główny nacisk będzie położony na sprawdzenie efektywności opracowanych materiałów wspomagających oraz przygotowanego oprogramowania CAD. Efektem prowadzonych zajęć testowych będzie ewentualna poprawa zarówno przygotowanych materiałów jak i oprogramowania wspomagającego.

Reasumując, efektem realizacji proponowanego zadania jest opracowanie struktury funkcjonalnej (programu) laboratorium problemowego w czterech wersjach, cztery podręczniki pełniące rolę przewodników po procesach projektowych oraz pełna struktura informatyczno - sprzętowa innowacyjnego laboratorium problemowego. Przewiduje się, że liczba studentów, która będzie miała możliwość uczestniczenia w tego typu zajęciach, bądź będzie korzystała z infrastruktury tego laboratorium do realizacji swoich projektów nie będzie przekraczała 120 osób rocznie.