Zadanie 6

Modernizacja i dostosowanie programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na II stopniu studiów na kierunku Geodezja i kartografia

Podstawowym celem zadania jest dostosowanie programu kształcenia do wymagań społeczno-gospodarczych, w szczególności do potrzeb rynku pracy. Grupą docelową zadania (projektu) są studenci studiów stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku Geodezja i kartografia; program studiów wyróżnia sześć specjalności.

Zakres zagadnień nauczany w ramach obecnie prowadzonych specjalności uległ znacznemu poszerzeniu. Konieczne staje się uwzględnienie m.in. rosnącej roli geoinformacji i nowoczesnych technologii geoinformatycznych, a w zadaniach typowo geodezyjnych stosowania nowych metod i technologii. Zmiany w programie umożliwią lepsze przygotowanie i wyspecjalizowanie absolwenta w kontekście współczesnych zmian technologicznych i wyzwań rynku pracy.

Wśród ważniejszych zmian w programie należy wymienić wydzielenie dwóch nurtów (profili) nauczania już na pierwszym semestrze (przy pozostawieniu dotychczasowego podziału na specjalności na wyższych semestrach): profil geodezyjny i profil geoinformacyjny. Pozwoli to na koncentrację studentów podczas studiów na jednym z tych dwu obszarów tematycznych (przy zachowaniu odpowiednich fundamentów z zakresu całej geodezji i kartografii) i lepsze przygotowanie do wymagań pracodawców. Jednocześnie, proponowane rozwiązania pozwolą na większe dopasowanie nauczania do preferencji i zdolności studentów. Korekta programu pozwoli również na modernizację treści przedmiotów, wprowadzenie nowych przedmiotów, zapewnienie właściwego następstwa przedmiotów, co w efekcie pozwoli na uzyskanie większej efektywności programu nauczania i zwiększenie liczby zajęć praktycznych, jak i ich właściwe dostosowanie do wymagań społeczno-gospodarczych. Proponowane zmiany powinny wpłynąć na zwiększenie szans absolwentów w znajdowaniu atrakcyjnych ofert zatrudnienia.

            W ramach zadania realizowane będą następujące działania:

-        analiza koniecznych zmian i opracowanie założeń oraz nowego planu studiów z uwzględnieniem 6 specjalności,

-        opracowanie schematu studiowania w postaci schematu następstwa przedmiotów,

-        opracowanie sylabusów zmodernizowanych oraz nowych przedmiotów,

-        przygotowanie materiałów dydaktycznych dla przedmiotów wspólnych, przedmiotów profilu A (geodezyjny) i B (geoinformacyjny) oraz obieralnych,

-        przygotowanie materiałów dydaktycznych w formie prezentacji (wykłady) oraz instrukcji (ćwiczenia) dla 6 specjalności,

-        przeprowadzenie zajęć dydaktycznych z udziałem specjalistów z otoczenia gospodarczego (pracodawców).

Rozpoczęcie pierwszej edycji studiów według zmodernizowanego programu nastąpi od lutego 2019 r.