Zadanie 9

Modyfikacja programu kształcenia w WIM PW pod kątem dostosowania do  potrzeb społeczno-gospodarczych

Nazwa jednostki odpowiedzialnej za realizację (wydział/instytut): Wydział Inżynierii Materiałowej

CHARAKTERYSTYKA ZADANIA

W projekcie postawiono ogólny cel jakim jest zwiększenie kompetencji odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, wśród studentów i absolwentów Wydziału Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej (WIM). Cel ten będzie realizowany poprzez rozszerzenie współpracy WIM z otoczeniem społeczno-gospodarczym w obszarze dydaktyki oraz zwiększenie udziału praktycznych form zajęć w programie kształcenia, zwłaszcza poprzez zwiększenie udziału kształcenia przez projekt.

Na podstawie raportu „Analiza kwalifikacji i kompetencji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy” (Warszawa, 2014) stwierdzono, że w obszarze nauk technicznych pracodawcy dostrzegają największą lukę pomiędzy kompetencjami posiadanymi przez absolwentów a potrzebnymi na rynku pracy w zakresie następujących kompetencji:

• kompetencje samoorganizacyjne: rozplanowanie i terminowa realizacja działań, praca w warunkach projektu, elastyczne reagowanie na zmiany, samodzielność podejmowania decyzji, przedsiębiorczość i przejawianie inicjatywy;

• kompetencje interpersonalne: współpraca w grupie, jasne przekazywanie myśli, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z innymi ludźmi;

• kompetencje kognitywne: logiczne myślenie i analiza faktów, wyszukiwanie i analiza informacji oraz wyciąganie wniosków, gotowość uczenia się nowych rzeczy, kreatywność - bycie innowacyjnym, wymyślanie nowych rozwiązań.

W cytowanym raporcie stwierdzono również, że uczelnie w celu większego dostosowania kompetencji absolwentów do potrzeb rynku pracy powinny zwiększyć liczbę zajęć praktycznych, nakierowanych na zdobycie praktycznych umiejętności. Wskazano też na konieczność zwiększenia zakresu współpracy z przedsiębiorcami w obszarze kształcenia, w tym zwiększenia udziału pracodawców w konsultacjach i realizacji programów kształcenia. Do programów należy wprowadzić w jak największym zakresie metodę projektu i inne metody wykorzystujące pracę zespołową.

W obszarze nauk technicznych pracodawcy zwrócili uwagę na następujące kluczowe treści:

• metody zarządzania projektem naukowym i wdrożeniowym;

• praktyczne zastosowanie nowoczesnych technologii w gospodarce;

• wiedza o trendach rynkowych, związanych z nowoczesnymi technologiami.

Podobne wnioski, jak w omawianym raporcie wynikają z prowadzonego od kilku lat w Politechnice Warszawskiej badania losów absolwentów, badania opinii pracodawców oraz badania opinii studentów kończących studia. We wszystkich tych badaniach respondenci zwracali uwagę na potrzebę silniejszej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz na potrzebę zwiększenia udziału zajęć praktycznych w programie kształcenia.

Wychodząc naprzeciw tym postulatom, zaproponowano zmodyfikowanie programu kształcenia na kierunku Inżynieria Materiałowa. W ramach projektu zostaną podjęte prace dotyczące modyfikacji programu studiów I stopnia (inżynierskich). Główny cel będzie realizowany przez zwiększenie współpracy w obszarze dydaktyki z pracodawcami oraz zwiększenie udziału praktycznych form zajęć w programie kształcenia, zwłaszcza poprzez zwiększenie udziału kształcenia przez projekt badawczy. Zaplanowano współpracę z wieloma instytucjami zatrudniającymi bądź mogącymi w przyszłości zatrudniać absolwentów WIM. Są to przedsiębiorstwa przemysłowe i jednostki badawczo-rozwojowe z całej Polski, jednak głównie z Województwa Mazowieckiego. Z częścią tych instytucji Wydział współpracuje od dawna, a z pozostałymi rozpoczęto współpracę w ramach przygotowania projektu. W trakcie trwania projektu planuje się pozyskiwanie do współpracy nowych instytucji, głównie przedsiębiorstw przemysłowych z Województwa Mazowieckiego. Oczekuje się, że współpraca nawiązana z przedsiębiorstwami przemysłowymi w ramach projektu PO WER będzie rozszerzana na inne projekty, zwłaszcza na innowacyjne projekty badawczo-rozwojowe co jest zgodne z Regionalną Strategią Innowacji dla Mazowsza.

 

Szczegółowy opis zadania

W zadaniu przewidziano 4 rodzaje działań, opisanych poniżej.

 

Działanie 1. Modyfikacja form kształcenia na wybranych przedmiotach poprzez wykorzystanie w nich kształcenia przez projekt.

Celem działania będzie modyfikacja form kształcenia na wybranych przedmiotach (laboratoria i seminaria), w celu powiązania realizowanych przez studentów zadań z rzeczywistymi potrzebami pracodawców. Przewiduje się, że część zajęć laboratoryjnych i seminaryjnych będzie realizowana w trybie projektów badawczych, w ramach których studenci będą w czasie całego semestru, lub jego części realizować zadania, zdefiniowane we współpracy z pracodawcami. Zadania będą się składały z części studialnej i eksperymentalnej. Część studialna będzie polegała na rozpoznaniu zagadnienia na podstawie dostępnego piśmiennictwa oraz sporządzeniu pisemnego raportu z przeprowadzonej analizy. Eksperymenty będą w części realizowane w trybie „otwartym”, czyli w czasie uzgadnianym przez studentów z obsługą aparatury badawczej. Przewiduje się włączenie doktorantów do pomocy w obsłudze sprzętu i zaliczenie im tej pracy w poczet obowiązków dydaktycznych. Na koniec semestru studenci będą sprawozdawać uzyskane wyniki badań eksperymentalnych oraz studiów literaturowych, w formie raportów pisemnych oraz prezentacji ustnych lub posterowych. Zadania będą definiowane we współpracy ze współpracującymi z Wydziałem pracodawcami,  zatrudniającymi lub mogącymi zatrudniać absolwentów WIM (przedsiębiorstwa przemysłowe, instytuty badawcze). Prezentacja wyników przez studentów będzie się odbywała przy udziale pracodawców, którzy brali udział w definiowaniu zadań dla studentów.

Działanie 2. Modyfikacja treści i organizacji wybranych wykładów, ćwiczeń i seminariów.

Celem tego działania jest modyfikacja treści i organizacji wybranych zajęć: wykładów, ćwiczeń i seminariów, poprzez zapraszanie przedstawicieli przemysłu i innych instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego do wygłaszania referatów na temat zagadnień technicznych, naukowych i organizacyjnych, związanych z funkcjonowaniem ich przedsiębiorstw, opiniowanie przez przedstawicieli pracodawców treści kształcenia w realizowanych na Wydziale przedmiotach, oraz uzupełnianie treści kształcenia o zagadnienia praktyczne, wskazane przez pracodawców.

Działanie 3. Opracowanie nowych przedmiotów we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Celem działania jest opracowanie i poprowadzenie we współpracy z przedstawicielami otoczenia społeczno-gospodarczego nowych przedmiotów, głównie obieralnych, przybliżających studentom zagadnienia związane z zagadnieniami technicznymi i organizacyjnymi występującymi w ich instytucjach, funkcjonowaniem przedsiębiorstw oraz rynkiem pracy

Działanie 4. Organizacja na Wydziale cyklicznych seminariów nauka-przemysł.

Działanie to zaplanowano jako uzupełnienie działań 1, 2 i 3. W ramach tego działania przewidziano organizację na Wydziale cyklicznych seminariów nauka-przemysł, organizowanych raz w roku, na których studenci będą referować wyniki badań uzyskane w ramach współpracy z tymi instytucjami, głównie w postaci prezentacji posterowych, a pracodawcy będą referować problemy badawcze, techniczne i organizacyjne występujące w ich instytucjach. Prezentacje studenckie będą dyskutowane z przedstawicielami otoczenia społeczno-gospodarczego. Dyskusje te będą okazją do zapoznania się studentów z oczekiwaniami pracodawców, jak też będą sprzyjały nawiązywaniu bezpośrednich kontaktów pomiędzy studentami i przyszłymi pracodawcami. Wśród tych instytucji są zarówno przedsiębiorstwa przemysłowe jak i jednostki badawczo-rozwojowe, z którymi Wydział współpracuje lub planuje współpracować w ramach projektu i po jego zakończeniu.